תהליך ההתפתחות המוטורי והחושי של התינוק הינו תהליך המלווה אותו מהיותו עובר ועד הפיכתו לאדם בוגר ובשל, ומגלם בתוכו מגוון גדול של תפקודים והשפעות על תחומי החיים השונים.
מוטוריקה גסה משפיעה על שימוש ושליטה בכל אברי הגוף, קואורדינציה בין קבוצות שרירים, כוח שרירי, סיבולת שריר ועוד.
מוטוריקה עדינה משפיעה על תפקודי הידיים וכפות הידיים, תפקודי עיניים ושילובם בתפקודי הידיים, ותפקודי oral motor- אכילה ודיבור.
במהלך ההתפתחות של המוטוריקה הגסה והעדינה מתפתחות מיומנויות פסיכו- מוטוריות, מיומנויות המשלבות תהליכים קוגניטיביים ורגשיים בעת הביצוע המוטורי- קואורדינציה, שיווי משקל, תפיסה מרחבית, ויסות כוח, מודעות גוף, דומיננטיות צידית, דימוי גופני ודימוי עצמי, התארגנות מוטורית, תזמון ורצף תנועתי, מהירות תגובה, זריזות ועוד.
תהליך ההתפתחות המוטורית קשור בקשר ישיר להתפתחות החושית. מערכת החושים הינה הכוח המניע לתהליך המוטורי. אי לכך, קשיים בתפקוד הגוף עלולים להעיד על קשים ביכולת הויסות החושי.
במהלך השנה הראשונה לחיים בונה התינוק את תנועת גופו ואת הבסיס ליציבתו- שלד ושרירים. על בסיס זה יתפתחו כל הכישורים הנדרשים לו כאדם בוגר.
האופן שבו מתבצע התהליך- השלבים ואבני הדרך, האיכות, התזמון – ישפיעו באופן משמעותי ביותר על התפתחות תפקודי מוטוריקה עדינה ותפקודם פסיכומוטוריים ואלה ישפיעו על תפקודו היומיומי, אופיו, תפקודו הקוגניטיבי, החברתי הרגשי ועוד.
גופו של הילד הוא בסיס המודעות שלו. בתהליך ההתפתחות המוטורית בונה התינוק את יכולת השליטה בשרירי הגוו וחגורת הכתפיים, את השליטה בתפקודי הפה, את יכולות השליטה בתפקודי כף היד, את מערכת שיווי המשקל האחראית על איכות התפקוד בתנועה ובמנוחה, את שליטה בתפקודי אונות המוח וכולי.
באמצעות גופו וכישוריו המוטוריים הוא בונה את ערכו הפנימי, את בטחונו וחוסנו הפנימי ואת יכולת השליטה העצמית, מבסס את מקומו בחברת בני גילו, מפתח כישורי השפה ודרכי התקשורת שלו ועוד.
מאחר וההתפתחות המוטורית משפיעה על כל תחומים כה רבים ניתן לראות קשר הדוק בין לקויות מוטוריות לחולשה גופנית, סרבול מוטורי, השמנה, הפרעות אכילה, קשיים בדיבור, בעיות נשימה, בעיות עור, לקויות למידה, הפרעות קשב, קשיי ריכוז, קשיים התנהגותיים- נמנעות אימפולסיביות והתנהגות אלימה, חרדות, קשיים בדימוי עצמי, הפרעות בויסות החושי והרגשי ועוד.
ליווי התהליך, במהלך השנה הראשונה לחיים ולאחריה, מאפשר לתינוק ולילד ליהנות ממימוש מרבי של כישוריו, מתפקוד תקין בזירות החיים השונות ומהעצמה פנימית שלו כאדם בוגר.